Wednesday, October 24, 2012

Suami..

Assalammu'laikum..

Tengok ada pulak entry ni kat draft.. Kisah masa bulan puasa yang lalu..

Selama ni saya cuma tengok di tv je tentang isteri anak kena pukul, suami buat rumah macam hotel, suka balik, tak suka tak payah balik..

Semalam hati saya banjir bila menyaksikan ini didepan mata.. melihat keadaan dirinya, melihat senyumnya, melihat sorotan matanya.. dia seorang ibu dan perempuan yang tabah.. tapi jauh disudut hati saya mengerti..

Gelodak hati saya tak dapat tertahan lagi bila tengok anak-anaknya.. sangat memahami situasi ibunya.. sangat berdikari, sangat mendengar kata, kalau lasak sikit pun yang kecil sekali umur 4 tahun, tapi bagi saya biasalah budak-budak, dan dalam umur yang macam itu, mereka nampak sangat matang.. bayangkan yang sulung hanya 10 tahun..

Tanya diri sendiri, umur 10 tahun kamu semua dulu buat apa? main kawen-kawen, main polis sentri, main tang tang, konda kondi, saya letakkan saya masa diumur anak itu, tak fikir masalah langsung.. Anak tuh masak air dan hidangkan kami air.. memang la ada juga yang tak heran pon, alah 10 tahun dah besar kot.. Tapi saya meletakkan diri saya, 10 tahun saya milo pon tak reti buat kot, tau order jah kat mak!!

Saya tarik nafas dalam, kelip kelip mata dan pandang luar.. takkan saya nak menangis depan mereka.. over pulak kan.. kenalah berlakon kuat dan sehat *tengok badanlah* kikiki.. Yang paling meruntun jiwa anak yang kecil sekali tu panggil suami saya AYAH.. ayah okeh!!

Ayahnya mana? Tak perlulah nak mengabadikan ceritanya disini, pertama kali diperkenalkan oleh suami saya, saya ada rasa yang tidak enak, bukan prejudis, tak baik jugak bersikap prejudis, tapi entah, hati memang dah berbau sampah.. Sikap tidak enak itu tidak pula saya suarakan pada suami, maklumlah, itu rakan beliau.. Mungkin juga hati ke kecil saya ingin menguji saya...

Saya cuma boleh berharap agar beliau berubah, ambil masa sejenak untuk fikir tentang isteri dan anak-anak..

Isteri kawan suami saya tu, tabah orangnya... Bila berbual, tidak sedikit pun air mata beliau tumpah.. Ye lah, kenalah kuat demi anak-anak.. Masa sampai tu, saya terus kedapur untuk meletak barang-barang, saje mata melilau, tapi runtun sunggoh hati kerana tak nampak makanan pon, dalam hati berkata, diaorang berbuka tadi makan apa?

Agak lama juga kami disitu, meminta diri untuk pulang, dia terus peluk saya, menangis dibahu saya, mengogoi layaknya... Saya usap belakang beliau, saya tidak pandai berkata-kata, saya harap dengan body language saya beliau faham, saya amat ambil berat tentang beliau...

Bila turun dibawah terus saya raih tangan suami, empangan air mata saya pecah juga.. Dengan esak tangis saya berkata kepada suami "terima kasih sayang sebab jaga saya dengan baik selama ni"

Sepanjang perjalanan pulang saya menginsafi diri, alangkah bertuahnya punya suami sebaik dia, alhamdulillah syukur kerana sudi menjadi Imam saya..

Para-para isteri diluar sana, marilah kita start mensyukuri nikmat yang Allah beri ini, cubalah bayangkan jika kita ditempat para isteri yang teraniaya itu.. Kasihan kan...

Biarlah rumah bersepah, biarlah kain baju tak berlipat, biarlah tak tau masak, biarlah tak kaya, biarlah tak kacak, janji mereka tidak mengabaikan kita... Aku bersyukur kehadrat MU Ya Allah..




1 comment:

Khalilah MNor said...

Sy yg membaca pun boleh jadi haru... Semoga Allah permudahkan urusan dia. Betul tu, kena bersyukur dgn apa saja yg dikurniakan sehingga kini. Itu yg selalu manusia lupe... Terima kasih atas perkongsian... :)