Thursday, July 5, 2012

Sijil Nikah

Korang.. dah ambil Sijil Nikah? Saya pasti rata-rata dah ambil siap kad sekali kan.. Nih bahana dah hampir 6 tahun tak ambil sijil nikah, merasalah check nama satu-satu dalam buku okeh.. hahahaha.. Kelakar gila.. 

Sebelum nombor kami sampai, ada sorang abang nih pon nak ngambik sijil nikah dia, dengar la kat kaunter, ha? tahun lepas? kemain sampai tempat duduk kami dok dengar, cakap kat En Red, kot kita 6 tahun nih mau 1 dewan bergema.. kikiki 

Okeh itu cerita lain, masa tengah dok selak-selak buku tu mencari nama kami, telinga busy body saya dok dengar perbualan seorang ibu dan anak.. Mereka datang sekeluarga, suami isteri dan juga 3 orang anak mereka, kakak tu duduk sebelah saya, si anak yang kakak tu panggil angah bertanya kepada ibunya 'ibu.. ayah tu nak kawen dengan cik da ke?' iskhh.. terus tak fokus nak mencari nama.. 'ibu.. nantikan, ayah kawen, kita nih tinggal sama ayah ke?'.. 'ibu.. nanti ayah kawen, buleh tak kita datang..?' 

Saya sebenarnya tak berapa fokus apa yang kakak tu jawab ke anaknya, sehingga ke hari ini, soalan budak perempuan tu asyik terngiang-ngiang di telinga saya.. sedih juga.. 

Seorang kawan pula berkata, Pejabat Agama nih, banyak pahit dari manisnya.. Iya, melangkah ke Pejabat Agama nih seribu macam perasaan buat saya.. Perasaan yang tak dapat saya zahirkan dengan kata-kata.. Alhamdulillah.. syukur saya ke hadrat Allah, hanya itu yang dapat saya ungkapkan.. 

Kepada kakak itu, bertabahlah kakak, bahagian kita lain-lain, Allah mungkin dah rencanakan cantik cantik, sudah saya selesai mengambil sijil kami, saya terus keluar sambil memandang muka kakak sebelah saya tadi, dia senyum, saya juga senyum sambil angguk kepala.. sayu sunggoh saya rasa.. Perjalanan saya pun masih jauh lagi, 6 tahun bukan ukurannya.. Semoga Allah merahmati segala perjalanan hidup kami dan kalian juga yang bernama sahabat!

Owhh ya ramai pulak yang kata saya kena 'cekup' tuh pasal ambil sijil nikah.. lerrrr.. apa le sampai ke situ pon.. kelakar sangat orang-orang Malaysia nih.. hehehe.. Dah itu memang sijil saya, biarlah saya nak ambil.. salah ke pun? Kalau salah pun sebab dah lama sangat terperap.. tuh jek.. hehehehe


  

4 comments:

AdanyaKauUntukku said...

'gigih' anNnNnam tahun tak amik sijil nikah..sabo je tau.........

YUS said...

Kesiannya kat 'kakak' tu.. sayu rasanya.. Ya la k'ana, Allah rencanakan sebaik-baik perancangan. Allahuakbar!



Nota:
Eza dah ambik dah! hehe.....

nizamsani said...

amboi.sampai 6 tahun baru nak ngambik.nasib baik tak kena serbu kat hotel.

Pinkjambu said...

kakak ila ~ ho laaaa, dok obersi sebelom nih.. *mampos* kikiki

yus ~ kikiki.. amik dah ye.. bagus-bagus.. itulah kasihan kakak tu dan anak-anaknya.. kita hanya merancang..

nizamsani ~ itu ler, p sana sini, mujo tak kena serbu, tak kalu, balai cerita.. hahahha