Tuesday, July 31, 2012

Jiran

Assalammu'laikum.. 

Alhamdulillah 10 hari dah puasa.. Menu berbuka semalam adalah ayam masak cili.. Balik rumah dah lewat sangat pukul 620 ptg macam tuh, suami tanya nak tak beli lauk di PARAM.. owh maaflah saya bukan lah eksyen, tapi dikawasan tempat tinggal saya, dah serik rasanya saya nak berbelanja di Param.. harga melambung-lambung, rasa.. hmmmphhh... takpelah kelam kabut sikit, saya masak yang simple simple je.. sayur pulak saya gorengkan dengan bawah putih tanpa garam untuk suami.. 

Itu cerita berbuka, ni nak kesahkan pasal semangat kejiranan.. Saya sangat bersyukor sampai rasa nak menangis bila jiran-jiran arwah mak saya masih baik macam mak saya masih ada dulu-dulu.. Saya akui, dah lama sangat tak jejakkan kaki di Permai Seri, bukan tak mahu, tapi hati masih dirundung sayu.. Saya rasa rumah tu merajuklah *hahahaha* ada ke rumah merajuk? siling rumah tuh runtuh, tah sebab apa.. jadinya abang saya minta tolong kontraktor maintenance rumah tu untuk check, jadi abang minta dia tolong kopak je, sebab awal-awal haritu abang cerita rumah tu macam nak kena umpil, langsung dah tak buleh bukak lock dia, itu yang abg minta kontraktor tuh potong je lock tuh.. Jiran-jiran mak saya yang berhati mulia nih, dari last week sehinggalah semalam 3 orang dok call saya dok cerita rumah kena masuk orang.. hihihi... jiran sebelah rumah, orang bujang nama Ramli siap tukarkan lock.. alahai baiknya kamu sekalian, hanya Allah je yang mampu balas budi baik kalian.. 

Jiran-jiran mak saya tu bukannya tua tau, semua muda-muda, yang baya-baya saya pon ada.. tapi iskhh, baik sunggoh ler.. Mungkin arwah mak pon rajin berborak kot.. hihihi... 

Bulan-bulan puasa nih, teringat sangat kat mak.. sedih tu memang sedih, tapi cuba tepis jauh-jauh, teringat nih kalau dekat-dekat nak raya nak masak rendang bagai, ingat apa? pakai blender? sori naik lori, no blender blender okeh, tumbok pakai lesung batu ye anak anak.. sape yang tumbok? ahkaqqqqq jugakk.. selalu gaduh gaduh dengan dia... makkk tolong la mak, pakai la blender.. hahahah.. penat la mak, mata pedih, lenguh la, macam macam alasan saya beri kat mak.. nanti kalau mood dia tak baik dia cakap, dahh!! tak payah buat, bior aku je buat!! Amboihh.. kemain maghoh sedari.. kikiki 

Tapi serious le, memang saya start menumbuk dari pagi, sampai petang okeh.. nak nak kalau tumbuk bawang, berjejeh air mata sebab pedih, pastu tumbok cili mercik mercik kena kat tangan la, kaki la, rambut pon ada, gila comot selekeh.. abis badan gatal gatal, tak masok lagi pijar-pijar tangan.. hahahaha... Tumbuk kerisik lagi.. astagaaa.. wey ini bukan tumbuk sambal belachan tahu!! ini series punya cerita, ini tumbuk bahan-bahan nak masak rendang ayam yang 3 4 ekor tuh!!! sakit jiwa mak!! 

Tapi itu semua kenangan manis.. bergaduh mulut yang gitu gitu sangat menjadi kenangan buat saya.. kami selalu begitu, tekak tekak, pastu gelak gelak... mak tahu saya suara macam petir, tapi bukan petir untuk mendurkaha ye.. itu perangai anak durhaka jangan diikut, saya tak mahu!! 

Tahun nih ntah saka apa yang masuk dalam badan saya, semua kalau buleh nak masak sendiri, saya rasa sebab kerinduan saya pada arwah mak.. saya menyesal sebab tak belajar masak dengan mak dulu.. dulu semua mak buatkan.. kalau tolong pon cuma potong bawang cili, tumbuk tumbuk, kacau kacau.. itu je lah.. Kari ikan, bubur som som, ayam sambal cili, karipap sardin, onde onde buat melaka adalah makanan yang mengingatkan saya pada arwah mak.. Tahun ini rasa-rasanya teringin nak buat rendang ayam juga.. dulu pernah buat, tapi tak jadi.. Cuba untuk jadi ini tahun..




1 comment:

AdanyaKauUntukku said...

alfatihah.....bila kite teringat kat arwah..banyak2lah sedekahkan alfatihah ye