Wednesday, January 7, 2015

1st Trimester

Assalammualaikum 
 
Terima kasih diatas segala ucapan. Mana yang dok wish kat facebook semua, tapi maaflah Shiemz aku delete post ko. Ampun cheq na!! kikiki

Ramai tanya kakak, takde morning sickness ke?

Alhamdulillah 1st trimester kakak, berjalan amat lancar sekali. Kakak dapat tau berita pon dah lambat, dalam 7 minggu. Cuma kakak tak boleh biarkan perot kakak kosong. Kakak akan rasa loya, mual dan nak montah. Jadi kakak makan jah.

Jadual pemakanan kakak sejak kakak tahu kakak pregnant:

Bangun pagi tanpa gosok gigi tu teros minum air kosong satu gelas (gelas kakak 350 ml)
Lepas kakak mandi dan buat apa yang patut, kakak bancuh susu. Oleh kerana balance susu anlene kakak ada lagi kakak teruskan je minum anlene. Kakak bukannya ikut aturan punya orang, bila dah masuk 2 3 minggu kakak minum benda yang sama kakak rasa jemu pulak. Jadi kakak buat la susu kurma, blend kan kurma dan susu, letak dalam petiais minom sejuk.

Sampai office, kakak akan makan buah, sebiji kiwi, atau semangkok anggur atau sebijik epal. Lepas tu kakak akan makan 2 keping roti wholemeal Gardenia sapu peanut butter. Nanti pukul 9 budak-budak ni masuk office kakak akan pau diaorang sesuap dua nasik. 

Dalam pukul 10 ke 11 pagi tu kakak dah start mual-mual, jadi kakak makan kudap kakak macam biskut Jacob, kurma, kismis, buah delima dan almond.

Tengah hari kakak makan nasik, kakak ambil sayur 2 hidangan dengan ikan selalunya. Petang-petang selalu pon kakak akan makan kurma dan kismis atau buah-buah yang ada dalam stok akak haritu. Malam juga kakak perlu makan, sebab esoknya kakak akan kesengsaraan menahan mual kalau kakak tak makan waktu malam. 





Begitulah rutin kakak setakat nak menyampaikan 2nd trimester. Bila kakak rasa ailio kakak penuh kat mulot, kakak akan lari kat bawah berborak dengan kawan-kawan office kat bawah, kakak tak boleh duduk dendiam meratap nasib ke apa, yang kakak tau cara kakak melawan perasaan macamtu lah, mulot pot pet pot pet. kihkihkih.

Cuma yang buat kakak nak nangeh bila terbau minyak wangi kawan office kakak, suami kakak dan bos kakak. Tapi bos kakak baik sangat, kakak takde le cakap kat beliau yang perfume beliau busuk, cuma bila kakak ada discussion dengan beliau kakak tutup2 hidung kakak. Dia tau kot, jadi esoknya sampai harini dia tak pakai dah perfume tu. 

Tapi alhamdulillah ke hadrat allah, kakak memang sentiasa berdoa supaya dipermudahkan, kakak kalau boleh kakak tak nak kena morning sickness ke, night sickness ke dan bebukan, sebab kakak kalau sakit kakak akan sedih, kakak akan terus teringat kat arwah mak kakak. Jadi kakak taknak tu semua, sungguh-sungguh kakak mintak dengan allah untuk permudahkan segalanya. Alhamdulillah syukur ya allah.

2nd trimester pula, lain peelnya.


 

No comments: