Tuesday, March 1, 2011

Jaga Tingkah, Jaga Lidah

Pagi semalam aku baca blog Nana, dia cakap dia tak suka orang panggil dia GEMOK! Okeh sama dengan aku, aku tak paham dengan sesetengah orang nih, kenapa suka gelar orang benda yang bukan-bukan ek?. Kang aku kabo mak pak tak ajo, kasor sangat pulak bahasanya.. Pelislah kita kan dah besar panjang, macamana kamu kamu orang boleh tergamak nak menggelar orang dengan perkataan yang seakan menghina, mengejek fizikal orang ye? eeeiii..

Tak pernah umor aku panggil orang SI GEMOK, SI PENDEK, SI KETOT, SI TEMBAM, SI DEBAB dan lain lain lah, iskhh.. apa perasaan orang yang mengeluarkan kata-kata tersebut ek? Seronok ke?. Bahagia bebeno ke gamaknya gelor orang GEMOK GEMOK, and paling worst kau gelar benda tuh depan orang ramai *tepok dahi* Sangat tak beradab okeh!

Sekali dua aku buleh terima orang bergurau, tapi kalau dah banyak kali GEMOK GEMOK, aku rasa nak bangun angkat kerusi, hempas kat kepala kau dengan sekuat hati aku! *Manusia HEBAT adalah manusia yg bisa mengendalikan diri disaat dikuasai amarah ~Okeh aku tak hebat!*

Pada kamu kamu iye dan kamu yang selalu lancar sangat mulot ibarat air longkang yang busuk itu, renti rentikan lah dok memalukan, menghina, mengejek dengan kata-kata macam ni, tak elok nak, kita dah besar, dewasa, matang, dah beranak pinak dah pun, agak-agaklah pun kalau bergurau, jaga tingkah, jaga lidah.. jangan biar orang membenci kita hanya kerana isu yang sangat bodoh ini..



*sudahnya mak terpaksa berselindung dibalik mannequin untuk menutup lemak-lemak tepu mak yang comel dan bergaya itu**


3 comments:

SyaNa said...

hehee..sama la wey..
aku smp da lali org panggil gitu
dlm family aku, aku la paling gemok
so mcm menjadi bahan ejekan kt mak2 sedara sume
benci tau

Nana said...

benci kan kak
saya sentapp btol klw org ckp kita gemok
sebab saya xpernah gelar org ngan perkataan mcm tu..
dulu2 saya penah kak merasa gemok..
berat time tu 60 kg...
ras rendah diri sangat2...
orang penah pgl saya anak GAJAH

Bulan said...

syana, nana ~ iyelah pon, nak bergurau xagak2 kan, tak pikir perasaan orang langsung, kot yg mengata tuh lawo persis lisa suriani mak redho nyah.. tp klo gaya pon nan hado itu yg mak kasihan.. ekekeke..

eeeeiii kojaqnya gelor2 org anak gajah!!! jahatnya mulot!!! iskhh.. sabarlah nana.. jom2 kita diet reramai