Wednesday, March 16, 2011

" Ada duit? Minta ayah sedikit.."

Aku copy paste dari email ~ PETIKAN : 'Nota Hati Seorang Lelaki' ( Pahrol Mohd Juoi )


Inilah cerita benar. Cerita benar seorang penulis yang Berjaya. Beginilah kisahnya...

Entahlah apa yang selalu bermain pada fikiran ayah. Apabila saya ingin pulang kembali ke kota , dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak....

" Ada duit? Minta ayah sedikit.."

Saya masih ingat waktu itu kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat seratus ringgit di dalam poket pada satu-satu masa pun payah. Kalau balik kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujurlah, isteri dan anak-anak saya sudah faham. Alhamdulilah mereka 'sporting' dan tidak banyak meragam.

"Emak, ayah asyik minta duit. Bukan tak mahu bagi, tapi saya memang tak ada duit," Bisik saya kepada emak. Emak seperti biasa, berwajah selamba, sukar ditembak reaksinya.

" Bagilah beberapa yang ada," cadang emak pendek.

"Takkan 5 ringgit?"

Emak mengganguk.

Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu. Apalah yang boleh dibeli dengan wang 5 ringgit....Tapi kerana tidak mahu menghampakan harapa ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.

Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang mengejutkan ialah apabila kami sekeluarga berada dalam perut bas dalam perjalanan pulang ke kota . Di kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit. Siapa yang bagi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih 'untung' 5 ringgit. Geli hati mengenangkannya.

Begitulah selalunya tahun demi tahun. Apabila kami pulang ziarah ke kampung, saya akan memberi pemintaan ayah. Kengkadang terlupa, tetapi ayah akan selalu mengigatkan. Akhirnya, saya memang sediakan peruntukan khas untuk diberikan kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ekonomi saya yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk diberikan kepada ayah. Ironinya, ayah tetap dengan pemintaannya dan tetap tersenyum apabila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba. Saya masih sukar menandingi ketajaman rasa seorang isteri (emak) dalam memahami hati suaminya (ayah).

Begitupun setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan jadi sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan setiap memasukkan duit yang melebihi jumlah saya berikan kepadanya. Saya tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat disebalik perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana 'tidak ada', tetapi dia ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau disampaikannya.

Namun, secara bertahap-tahap buku tulisan saya semakin mendapat sambutan. Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan semakin membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi selepas beberapa tahun saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat komen ayah ketika saya pulang dengan kereta kecil Kancil milik kami sendiri.

"Nanti, besarlah kereta kamu ini...." ujur ayah senyum.

Apapun saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali pulang ke kampung. Wang saya dahulukan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya, ada sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.

" Eh tak payahlah ayah..." sekarang saya mula berani bersuara. Ekonomi keluarga sudah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar, hakikatnya ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu, tetapi sengaja atau tidak ingin saya merasa segan, duit diberi melalui anak.

"Kenapa, dah kaya?" usik ayah. Hendak tak hendak, duit dikocek anak tetap diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi 'dikebas' oleh saya. Dan dalam hati, saya mula berasa senang kerana jumlah yang saya berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkan ke kocek anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak saya
sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.

Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar kereta!. Di samping menulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh sebab bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya sudah membeli MPV utuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara gading. Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun sibuk sekalipun saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya ayah tetap memberi kepada anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang berjaya. Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana kekurangan atau kelebihan kami, tetapi dia MEMBERI KERANA ALLAH. Mencontohi Allah al-Wahhab itu!

Anda ingin tah apa pesan penulis itu kepada saya? Ya, mari kongsi bersama :


"Kini aku benar-benar faham bahawa ibu ayah yang tua bukan beban dalam kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi dalam kehidupan di akhirat. Mereka bukan 'liabiliti' tetapi sebenarnya aset untuk kita (walaupun istilah itu sebenarnya kurang atau tidak tepat kerana ibubapa bukan benda). Rugi betul siapa yang mempunyai ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya.

"memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri. Walaupun itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan pulang kepada kita semula. DOA MEREKA MUSTAJAB. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w, keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa."

Baiklah, inilah sebenarnya rahsia 'perniagaan' yang jarang-jarang diperkatakan oleh tokoh korporat. Juga tidak pernah ditulis dalam mana-mana buku perniagaan. Masih punya ibubapa? MEMBERILAH KEPADA MEREKA. Tidak ada? Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. Tidak ada juga? Memberilah kepada sesiapa sahaja. Kita sentiasa berfikir untuk memberi. Memberi kepada orang lain bererti memberi kepada diri kita sendiri walaupun itu bukan maksud kita ketika mula memberi!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cerita aku

Alhamdulillah.. Tak pernah terlepas pandang hal ini, ye jangan terkejut, mak juga sering kasik aku duit belanja, takde la banyak beratos-ratos, alaaa 20 30 ringgit, ntah hape-hape, ehhh bukan tak syukor, syukor, gelak-gelak kadang-kadang, apalah mak ni, kita kasik dia, dia kasik kita.. kekeke.. Kalau besday tuh habuan lebih sikit la, up la ratusan.. kekeke..

Pernah juga terdetik kat hati *aku bukan malaikat* penatnya kerja.. tapi at the end aku bahagia tengok mak bahagia.. Dikala rakan sebaya bergaya sakan dengan Levis ori 6 7 pasang, baju MNG *zaman anak dara dulu* setakat Seed semua tuh buat basahan sajork, terasa jauh ketinggalan juga dari segi branding. Aku tuh Levis ori adalah 3 pasang, itu pon hadiah orang kasik itupun dah tak buleh zip *lap air mata*. Hand bag ELLE bertukar ganti, aku tuh dulu, handbag pon Vincci sajork, tuh pon pakai sampai lebam, kasot pon Vincci jugak, kadang-kadang Nose.. those days..

Sekarang nih.. takdelah senang, masih juga seperti dulu-dulu, lagi dasyat, beli baju kat Sungai Wang sajork, puas ati mak, janji stylo *mampos verangan, cekik diri sendiri*. Kiranya buleh la kalau nak beli tuh, cuma nak dengan tak nak jek, aku percaya kat rezeki yg Allah beri nih balasan buat baik dengan orang tua, aku tahu mak sentiasa doakan kesenangan aku, aku tau mak menangis tengok aku teruk bekerja carik duit.

Alhamdulillah juga sepanjang panjang perjalanan aku dulu-dulu aku tidak pernah ikat perut berlapar dan pinjam kawan duit semata-mata untuk bergaya. Membeli barang-barang brand yang gempak-gempak untuk kelihatan best cool tapi bukan duit sendiri. *senyum puas*

Apa yang kita dapat kita ada nih bukan hak kita sepenuhnya, rezeki yang Allah beri untuk dikongsikan bersama.. Saya sedang mencuba ke arah itu.. *maksudnya dengan orang lain yang bukan ahli keluarga*

Doakan saya..

4 comments:

SyaNa said...

kadang kite segan nk hulur 20 30 kat mak bapak
tp jumlah xpenting benornye kan
ape ade hulur je janji ikhlas

ZuNas77 said...

iyer..share la rezeki dgn mak dan ayah selagi mereka ada..if dah tak ada, kumpul2 duit sikit2 rajin2 buat tahlil utk mereka..insyaAllah rezeki makin dtg lepas tu..

saya dari gaji seribu, mmg tak pernah lupa kasi mak. (sedih sbb arwah abah tak pernah merasa duit saya). tapi saya mmg tak pernah meminjam duit org, tak pernah ikat perut, tak pernah takde baju nak pakai(mati ler takkan bogel gi keje kot..keke), sbb saya rasa seribu masa tu cukop sgt2. sbb berkat kita bg kat mak. lain maknanya...

izinkan saya share ini cerita dlm blog jua..(utk arsyad baca bila dah besar nanti. Sila bagi mummy RM10k sebulan..hahahahaha)

Syerah Omar said...

sob sob sob..mak walaupun kerja housewife nih,mama abah..mmg tak lupa.aku ulor jek selagi buleh.kata mama..berkat duit kasik mak ayah nih.aku pecaya benda tu.

Bulan said...

iyer syana.. benonya ikhlas.. xkesah pada siapa pon..

mulan, saya zaman anak dara dulu telan ayo lior tgk kwn2 pakai baju bren2, sedih jugak kenang naseb diri, tp kdg2 kuatkan semangat sebab deme tuh mula minjam ke kita, gaya kemain, sunny beso2 bren elle le paling gempak time tuh, saya jgn kata elle, hat bren paso malam pon xde.. mampos! hahaha.. bra mark & spencer nuh, xmoh kalah, nyampah mak! pehtu nak minjam duit mak!! mak stress okeh, dah le mak xdpt beli, ko nak beli pehtu ko nak minjam duit mak tau!!! tuihh!!! hahahaha sila2 share, utk teladan bersama2, Arsyad nnti sila belanja acik ice room okeh.. *mampos*

syerah.. beno ler, mmg berkat, walau tercekik2 kadg2 tuh, tp tetap ade, xtau mana datang.. kekeke.. hauswif pon ulor, bagos ko nih..