Monday, February 21, 2011

Berdua Juga Seronok

Aku tak pernah bicarakan panjang lebar tentang zuriat, cahayamata dan lain-lain.. Terguris?.. selalu.. sangat.. Tapi apalah sangatkan jika suami saya ada disisi, itu sudah cukup bahagia buat saya..

"Bila lagi nih?, merancang ke?, tak pandai ke?, meh nak ajar, tak cukop nuntot lagi nih.." perkataan-perkataan tuh dah biasa dah masuk dalam telinga nih, ada yang lagi kurang ajar "suruhlah suami awak kahwin lain, nanti dapatlah anak". Ya Allah, aku tak tau macamana dia buleh terfikir untuk mengeluarkan ayat bengap macamtuh..

Nak nak kalau naik teksi, brader brader teksi (segelintir) yang kadang-kadang terlebih ramah kadangkala amat menjengkelkan aku..

"Saya seronok bila balik rumah ada anak sambut saya, awak tau tak kalau suami awak tak duduk rumah, dia bosan tengok muka awak, takde anak, dia tension" lepas tuh ambil henpon dan telefon anak dia... "tengok gembira woo ada anak nih, lain feel dia"

Astagfirullahuladzim.. sumpah air mata aku nak mengalir time tuh.. Aku turun teksi, pergi bilik air dan aku nangis sepuas hati aku, tahniah abang teksi, anda berjaya membuat saya menangis dengan begitu buruk sekali! Cuci muka, lap muka, keluar naik train, dalam perjalanan tuh saya berSMS dengan Syerah, owhh sangat tak tahan.. mujor ada dia.. saya cool sedikit..

Puas dah menangis meratapi nasib diri, lalu saya bangun,saya beruntung mempunyai suami yang cukop memahami,

kadang-kadang saya cakap kat suami "berdua juga seronok" suami senyum sambil menggenggam tangan saya..

Saya tahu dia tahu apa yang bergelodak dihati ini, kadangkala apa salahnya seronok gembira ceria setiap masa.. Kenapa mesti meratapi diri, menangis, sedih dengan kekurangan diri.. Belum lagi Allah nak kasik, kenapa perlu saya menolak Qada Qada Allah?

Sudah Allah nak uji saya dengan ujian yang begini, siapa saya nak menghalangnya.. Kenapa suka tanya saya soalan-soalan yang bisa melukakan hati saya, jiwa saya?. Tidak punya perasaankan manusia sekarang?.

Saya tanya semua orang SIAPA YANG BERKAHWIN TIDAK MAHU ANAK?..

Tolonglah hentikan pertanyaan-pertanyaan bodoh macam nih, saya dah tak lalu nak menjawab, meluat juga nak mendengarinya..

Manusia memang takkan puas, bila belum kawen sebuk nak nak tau bila nak kawen, dah kawen bila nak beranak, dah beranak satu, tak nak tambah lagi? dah beranak 8, eeeiiii ramainya anak.. hoihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.. suka hati lah!!!!!!!!!! Mangkok hayon sangat! Kadang-kadang teringin beno nih nak mencarot.. hahahaha..

Itu belom masuk kesah aku beli UPT test tuh, berapa banyak aku beli, asal period lambat sehari kemain aku sebok beli UPT, akhirnya sedih, eeiii kowser dah sekarang, ada aku bersyukur, takde, belum ada untukku..

Tapi tidak semua pon yang begitu, aku kasihan sangat le orang yang berfikiran macamtuh.. Mujor ramai kawan-kawan yang kasik semangat, yang menolong pon ada, mintak tolong sama Syana nuh, Yan & Syerah tuh kemain sehidup semati dengan aku.. ramai le lagi.. Terima kasih sesangat le atas pertolongan korang ye, aku hargai sangat-sangat..

Bulan 8 nih genap 5 tahun aku kawen.. Bukan takde iri tengok perot orang memboyot, bukan tak rasa tengok anak orang membesar, cumanya aku belum punya rezeki yang satu itu, aku bersyukur dengan apa yang aku ada, ramai lagi orang yang susah dari aku, aku redha apa yang tuhan tentukan untuk aku, kalau sampai sini sahaja, aku bahagia, jika ada terlebih lebih bahagia..

Allah dah tentukan jalan hidup yang terbaik untuk aku dan suami, hentikanlah cacian dan ayat bodoh sombong kalian pada kami yang masih menunggu permata hati kami..

9 comments:

i.am.belle said...

betul tu, kalau berdua rasa bahagia buat apa nak cari derita. Allah maha mengetahui. qada dan qadar :)

sabarlah. adakala org yg suka sakitkan hati org lain biasanya kerana dia tu tak bahagia.

ZuNas77 said...

tiada satu pun makhluk di muka bumi Allah ni yg boleh menentukan benda2 mcm ni..ajal, maut, rezeki kita..mmg takkan boleh kita halang apa org nak ckp, dan takkan boleh kita tak terasa atas apa2 yg diaorg ckp. normal bagi awak utk rasa terguris, rasa sedih dgn ckp2 bodoh tu sbb awak ada perasaan. tp saya lega sbb awak redha dgn ketentuan Allah utk awak skrg. yg penting kita terima qada dan qadar Allah. yg semestinya Dia lagi maha mengetahui apa yg terbaik utk kita kan?

saya sentiasa doakan yg terbaik utk awak..be strong ok..janji awak bahagia..org lain anak berderet-deret pun hati tak bahagia buat apa kan?

Anonymous said...

sabar la yer...

selagi Allah belum bg apa yg kita pinta dan doa, itu maknanya Allah nak tgu kita betol2 bersedia...mentally, physically dan segalanya...

percaya lah...bila dah dpt apa yg kita nak nti, bru kita sedar...kenapa Allah kurniakan perkara tu lewat utk kita :)

-silent reader-

cikbedahlaser said...

sabar ye...
tu je perkataan yg boleh sy bg kt awak..
sy klu time mood baik.. leh la senyum2 bila org tny bab tu...
tp bile angin pasang.. tacing gak la...
org mcm ni mmg patut tampar je mulut die... die tak rasa ape yg org mcm kite rasa.. klu die dh rasa.. baru die pulak wat tacing2.. ntah2 lg teruk...
skrg ni cube senyum je.....

kadang2 sy rasa bersyukur... w/pun tak de anak.. tp sy ade masa yg cukup dgn suami.. org len bile dh ade anak... xde masa dh ..kena bg 2..3..6 ntah2 10... :)
insyaallah..ade rejeki utk kite nanti... :)

Syerah Omar said...

bulan,

aku syg ko.tuhan syg korang sb tu kita sentiasa diuji.mungkin ujian yang berbeza.janji enjoy dgn life kita skang nih.apa2,contact jer aku.aku boleh hiburkan hati ko..hahhahaa..love you k.

SyaNa said...

aku paham sgt2 ape ko rasa bulan :(
sabar ok..
ape2 lepas ni ko bleh refer kt aku ye..anytime bebeh

Allah da susun cantik da..mmg aku pegang ayat tu dr dulu..

Bulan said...

belle, mulan, anon, cik bedah,syerah, syana, terima kasih banyak2, segala komen-komen korang saya simpan sini *sambil tepuk kat hati* kekeke..

terima kasih juga kat kawan-kawan yang tinggla komen kat fesbuk saya, tak kira siapa, saya hargai sangat-sangat.. saya cinta kamu semua dalam-dalam.. kekeke.. terima kasih.. *saya dah tak sedih lagi*

Puan nOLie said...

Lan...kawan akak...8 tahun lan...kawen..takde anak ..dicaci..dikutuk..macam macam...tapi kuasa Allah..dia mengandung...terus senyap mulot mulot longkang tuh...sekarang yang penting..kita berusaha..yang lain kita serah kat Allah yer..akak pun lebiu so much...insyallah..ada rezeki untuk ko nanti

Bulan said...

kakakkkkkkkk.. terima kasih byk2 kak.. ye lah, xtau apa dah Allah tetapkan untuk kita, cerita saya mcmni jalan cerita yg Allah dah tentukan, jadik saya terima je kak.. terima kasih kak.. lebiu so much kak!!