Monday, September 10, 2012

Makan-makan

Jumaat lepas buat makan-makan raya dioffice, tahun ni meriah sikit siap ada makan-makan, dulu saya sorang je perempuan dioffice, manalah dan nak arrangekan makan-makan, kalau dan pon memang tak jalan punya, malas! 

Tahun ini suasananya amat berbeza, Nana rajin juga meng-organise benda-banda macam ni, jadinya collect sorang RM10, minta mak Nana masakkan rendang ayam, lodeh, sambal bilis, Nana bawa laksa, chocolate cake, bos bawa lemang dan rendang, Sarah bawa murtabak raja, Abg Jo bawa kuih dan saya bawa puding roti gulung butterscotch & sos custard. 

Saya ni tak taulah mengada ke, apa ke, memang tak pernah puas makan rendang, jangan salah faham, bukan saya tak suka rendang orang Negeri Sembilan, suka, boleh makan, tapi bukan favorite! Agak logiclah, umur dah 33 tahun dah biasa dijamu rendang Perak, haruslah tekak lebih ke rendang Perak ye tak? 

Tetapi hari Jumaat lepas saya dapat menikmati rendang ayam persis arwah mak, nak menitik air mata menahan sebak, saya tak berapa suka rendang berbau dan berasa daun limau purut sebab arwah mak tak letak, mak Nana katanya letak juga, tapi tak bau daun tu dan tak rasa daun tu, haihh.. Alhamdulillah, terima kasih Mak Nana kerana sudi buat rendang yang sedap ini kepada kami.. 

Saya makan memang beriya-iya, puas sunggoh makan rendang ayam haritu, lodeh saya tak berapa gemar, tapi bertambah juga.. hihihi.. Pandai Nana buat laksa, sedap! Kejap-kejap makan, asyik makannnnnn je hari Jumaat tu, sampai berkata kat diri sendiri, ni memang 2 minggu tak makan nih sebab terlampau kenyang!!! Owh syurga!! saya suka makan!! hihihi.. 

Gambar adalah tiada kerana saya awal-awal telah meng-aim itu rendang ayam!! 

Sabtu lepas, lepas lagi satu family abang datang beraya dirumah, gigih masak rendang ayam, nasi minyak, lodeh, puding roti butterscotch dan puding caramel.. Gambar tak ambil juga sebab penat melepek nak meninggal! Dah la rendang ayam tak jadi sebab hancur!! hahaha.. 

Sambil-sambil tu Yan bbm kata nak singgah raya, lepas tu Aida adik bos dengan mak bos, hahaha.. lepas tu Sha pula, burak sampai 1 pagi.. 

Seronok orang datang rumah kita, family mertua tak datang lagi, tengah merancang-rancang nak buat juga makan-makan, cumanya tak tahu bila.. Raya atau tak raya apa ada hal kan, janji mereka sudi datang ke pondok kecil kami, setiap tetamu membawa rezeki, siapa nak datang silalah kabo awal-awal, kalau tak mahu jamah biskut kering sahaja.. Saya bukan tukang masak profesionalle yang buleh berkejar nak masak bagai lipas kudung jika last minute notice! hihihi...




1 comment:

mama tisya said...

puding roti sgt sedap...sila share resepi