Saturday, May 22, 2010

Memaafkan

Selagi kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain, itu petanda kau sendiri tidak bahagia. Pujuk dirimu bahagia apabila melihat "musuh-musuhmu" bahagia. Wahai diri, ingatlah.. segala gerak dan laku makhluk adalah dengan izin Allah jua.

Kini, hatiku tertanya-tanya lagi.. siapa aku, yang begitu sukar MEMAAFKAN? TUAN? TUHAN? Aku hanya hamba! Sedangkan Dia Sang Pencipta itu Maha Pemaaf, Maha Pengampun, siapa aku yang kerdil untuk BERDENDAM? Ya Allah...

Petikan dari Buku Di Mana Dia Di Hatiku hasil tulisan Pahrol Mohd Juoi, saya ambil petikan ini dari majalah Nur bil.92 Jun 2010.

Tertarik saya pada petikan itu, dikalangan kita nih, memang tidak ramai yang boleh memaafkan.. termasuklah saya, ya saya mengaku, mulut saya berkata "AKU DAH MEMAAFKAN SEMUA PERBUATAN DIA *sambil senyom simpol* hakikatnya, kadang-kadang tuh terlintas le jugak barang seketoi dua.. adoii.. macamana nih, tapi saya selalu kata pada diri sendiri "memaafkan tu senang, nak melupakan tu mungkin tidak" *sangat poyo disitu* suka beno ikot istilah saya nih.. hahaha

Saya tak tahu macamana nak buang sejarah lalu, owhh sangat mengerikan.. Andai waktu buleh diputar, ingin saya kembali kesaat itu.. tapi apakan daya saya, semuanya sudah tertulis, telah pon berlaku.. saya kesal kerana mengecewakan semua orang-orang yang saya sangat sayang.. masih terngiang-ngiang kat cuping telinga bila abang berkata "abang kecewa dengan adik" :(

Cuma ada satu perkara yang membuatkan saya tak kecewa bila terjadinya perkara ini, kita boleh tengok pe'el kawan-kawan, berapa kerat sangatlah yang menangis bersama-sama kita bila kita dilanda kekecewaan dan dhimpit kesusahan?. Yang mengambil kesempatan.. sangat ramai.. time tu lah yang busok, longkang semua keluar.. :).. alhamdulillah..

Baru-baru ini saya sengaja bertukar-tukar status YM saya dengan perkataan yang pernah dia text saya tak lama dahulu.. saya tak tahu kenapa dengan saya, sumpah saya dah memaafkan, tapi masih lagi buat macam nih.. apa nih rohana? hahaha..

Harapan saya semoga saya kuat *makin kuat buat muka bodo* Harap-harap, ikhlaslah saya memaafkan orang itu.. :)

Berapa keratlah dikalangan kita yang benar-benar ikhlas memaafkan orang.. ?


3 comments:

saveme_zero said...

btl la...memaafkan tu senang tapi nak melupakan tu..AMAT payah. anggaplah ia hanya angin yg berlalu

miloais said...

memang le ana...
it is easy to forgive than to forget...

sebagai manusia.... lebih2 lagi yg berakal dan boleh berfikir...
maafkan lah....

harap2... dengan keikhlasan dikala memaafkan pihak yg khilaf...
hati kita akan lebih tenang dan bahagia....

encikbeliau said...

great one...

kadang2 memang dah maafkan... tapi hati asik teringat balik...