Thursday, July 5, 2012

Pavlova

Kalau nak dibandingkan Pavlova Alexis dan Ben's memanglah bagai langit dan bumi, buruk sungguh, tapinya alhamdulillah tak sangka buleh buat juga.. kikiki.. 

Sempena pertunangan adik ipar saya pada hari Ahad yang lalu, ibu mertua saya memberi mandat pada saya untuk membuat pencuci mulut, berkira-kira juga didalam hati, dah habis pikirkah mak saya ni, tidak takut tetamu cherry berry kah? hahaha.. 

Saya habis habis fikir macam nak order je, senang kan! Dari dok gugel sana gugel sinitiba-tiba saje saje je gugel resepi, tengok resepi eh takdelah banyak sangat, tengok pulak cara buatnya, okeh kot nih rasanya.. tiba tiba rasa macam nak buat sangat!! hahaha.. 

Siap-siap print resepi, pergi ke Giant mencari buah strawberry, blueberry dan raspberry, tapinya satu buah pon tak jumpa, dok jumpa kiwi jah, tak nak beli kiwi sebab selalunya kiwi adalah manis.. 

Esoknya lepas kerja hari Jumaat, dok berkejar ke Cold Storage Wangsa Walk, hamik raspberry sama blueberry pon takde yang ade strawberry jah, tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii manis!! cis!! ko memang kan, bila nak makan saje, memang dok bergolek sampai Cameron Highland pon jangan harap nak dapat yang manis, tapi bila memang nak yang masam, dapat pulak yang manis.. cis!! 

Sampai rumah teros tukor uniform teros ke dapor siap-siap barang.. hihihi.. Mula-mula buat meringue dia, hihihi, bau telor okeh!! Tapi dah tersilap masa buat yang pertama, macam tak cantik, saya tak buat pagar, jadiknya esok pagi-pagi cepat-cepat saya buat meringue dia sekali lagi.. okeh kali ni nice, yang hok malam tadi punya saya simpan, pukul whipped cream tabor jah buah, siap!!. 

Yang meringue malam tadi tak berapa lawa tuh saya pecah pecahkan masok kat dalam cawan letak whipped cream dan tabor buah, jadik le, bukan dapat markah pon, kita buat dia kan!! hihihih... 

Pada kawan-kawan yang ada masa, jom kita berpavlova, buat sendiri dapat makan ulang-ulang kan.. Dessert kedua iaitu dessert backup saya kalau-kalau pavlova saya ini tidak menjadi, Puding Kastard saya.. itu tak ambil gambar, itu pun mak mertua kata tak payah lah bawak keluar, banyak benar makanan.. hahahaha.. jadiknya petang-petang lepas habis majlis, dok melepak dengan family kitaorang makan puding tuh..

 Owhh ye belajar buat Bread Butter Pudding dari adik ipar saya Paijah, nanti sakit gigi dah baik nak try buat.. classic punya resepi.. saya bab resepi mengarut-ngarut pandailah, cuba suruh buat bubur gandum ke bubur jagung ke, mau menanges 4 hari 4 malam meratapi nasib depan poyok.. hihihihih.. 

3 comments:

mama tisya said...

amboi pavlova dlm cawan..kelasss gtu..tk pernh try lg buat...

AdanyaKauUntukku said...

creatif ok...
tetiba akak dapat satu idea
tuk buat pavlova in a jar
pecah2kan..letak whipping cream .. tabor buah

thanks ana..
awak cetuskan idea buat akak

Pinkjambu said...

mama tisya kalau ade masa buleh try, senang sajork.. kikiki

kakak ila.. senangkan, kita yg buat dia, kikiki.. nnti dah buat share kat blog ye..