Tuesday, January 15, 2013

Jiran

Dulu-dulu masa kecik, kita kenal semua jiran tetangga mak abah kita, satu taman kita kenal, kita kenal Makcik Minah, Makcik Ros, Makcik Puteh, Makcik Nab, Makcik Midah, Makcik Azizah, Makcik Maimon, Pakcik Malik, Pakcik Atan, Pakcik Ta Tauhu, Pakcik Salleh, Pakcik Wahid, etc etc etc (matylah nak tulis satu taman) kan? 

Sekarang? harap makcik depan rumah sefamily je yang saya kenal, pakcik hujung, makcik bawah. Suami kenal lebih sikit sebab selalu ke surau, kalau tak mungkin macam saya juga, nanhado!

Dulu-dulu masa kecik, kita kadang-kadang kan nakal sikit, mesti selalu kena marah dengan jiran tetangga mak abah kita kan? Tapi mak abah kita tak pulak sesah pintu depan umah jiran mereka atau bermasam muka kerana menegur anak-anak mereka.. kan?

Sekarang? kemain mak bapak bergaduh pasal anak-anak, mak bapak pulak yang jadi budak-budaknya, budak-budak rilek jah, harini kena marah, sok gang balik! apa ada hal!

Walaupun sekarang dah berkahwin, saya tetap kena marah juga dengan jiran lama mak abah saya baru-baru ini.. Masa melawat beliau tempoh hari, anak mereka tanya bila saya akan pindah sana semula.. saya cakap mungkin pertengahan tahun ini, tengok macamana, tapi saya takutlah, macam ada hantu je!

Sekali kene sergah, hishhhhh!!! mana ada hantu!!!! kau tu yang hantu!!!! (dengar pula beliau kami sedang berborak tu)

kahkahkahkah! ok tak kelakar!

Saya amat selesa didalam suasana yang macam ini, saya seronok, saya gembira dikelilingi oleh orang-orang yang saya membesar dulu! Sekelumit kuman pun saya tak berkecil hati, malahan saya gembira sangat!

Owhh tak sabarnya nak ke Ampang! 



1 comment:

AdanyaKauUntukku said...

tempat jatuh lagikan di kenang.... :)