Thursday, January 10, 2013

Kenapa Langkawi - Part 2

Hari Kedua ke Langkawi.

Langit masih cerah membiru, cuaca masih panas. Fuh tak tergambar dengan kata-kata panas bahangnya!. Suami adalah orang paling enjoy, ambil gambar sana sini dek cuaca yang panas tu.

Selepas sarapan,  jalan-jalan ke Padang Mat Sirat Beras Terbakar. Bawak orang tua haruslah jelajah abis sejarah-sejarahnya ye tak, kot kami pergi berdua, kirim salam, naik lori!
 


 

Sebelum sampai ke tempat beras terbakar, haruslah lalu 'tol' dahulu, beli straw hat ni satu untuk saya satu untuk mertua, sangat panas, memang kena pakai topi, bukan nak bergaya sangat, iskhhh sungguh tak tahu nak describe bahang dia macamana..

Sepanjang jalan penuh deretan kedai menjual seperti topi, cermin mata, kain batik, minyak gamat, t-shirt dna macam-macam lagi.








Takde apa pun rupanya kat sini, adalah tempat kawasan beras terbakar yang dah kena pagar. Kedai kat belakang saya tu kedai menjual batik.

Padang Mat Sirat atau juga dikenali padang beras terbakar merujuk kepada satu tempat kejadian yang dikatakan berlaku sejurus selepas Mahsuri dihukum bunuh, pada 1821, Siam telah datang menjajah Pulau Langkawi.
Dato Karma Jaya telah mengumpulkan beras di Padang Mat Sirat sebagai persediaan menghadapi perperangan, dan apabila mendapati pihaknya tidak mampu mematahkan serangan tentera-tentera Siam, Dato Karma Jaya telah memerintahkan beras-beras tersebut dibakar bagi menghalang beras tersebut dirampas oleh pihak Siam.
Baki beras terbakar itu masih boleh didapati di kawasan Padang Mat Sirat, Kampung Raha. Pada suatu masa dahulu, ramai pelancong yang mengutip beras-beras tersebut, dengan itu kawasan tersebut kini dipagar bagi menghalang baki beras terbakar yang semakin sedikit itu daripada habis dikutip para pelancong.
Beras-beras tersebut dikatakan disimpan di bawah tanah sebelum dibakar. Bagaimanapun ia dikatakan bahawa beras terbakar tersebut akan terdedah pada hari hujan.

Sumber : Sini
 






Dari Padang Mat Sirat, kami terus ke Makam Mahsuri, sekarang masuk dah kena bayar. Saya biasalah, semua pon complaint. Itu bayar, ini bayar, ntah bila nak free pon tak tahu!

Sekali kena sekolah dengan abah 'orang kita ni dah biasa sangat disogokkan dengan benda free, semuanya nak free, kalau bercuti kat luar negara pon, masuk tempat-tempat begini boleh je keluar duit dan bayar'

kahkahkah.. terus diam saya, saya tak tahu sama ada saya setuju atau pun saya penat sangat plus cuaca yang panas dan demam. Alah, sebenarnya bayaran masuk RM5 je sorang! hihihi.

Satu lagi sisi abah yang saya tak tahu, abah suka sejarah! Masuk dalam makam mahsuri tu kita boleh baca sejarah-sejarahnya, dari Pandak Maya & Mek Yah (Ibu bapa Mahsuri) sampailah Mahsuri dijatuhkan hukuman bunuh. Umum dah tahulah kan tentang sejarah Mahsuri. Abah akan berhenti satu satu stesen untuk baca tentang sejarah Mahsuri! 

 
Selepas bersesak-sesak didalam, kami keluar untuk makan, fuhh, lapar kot. Lepas makan kami singgah kat tempat pembuatan minyak gamat, malangnya, dah tak serupa macam dulu-dulu.

Depan tempat buat minyak gamat tuh ada tempat urut kaki reflexology, suami isteri buta, tapi sedapnya mak saya kata, saya? tak berani pada awalnya, tapi lusanya datang juga untung urut, hasilnya? demam urat!



No comments: