Thursday, January 26, 2012

Masak-masak Part 1

Nih gambo dalam enpon taon lepas, 26.12.2011, masa nih tengah serabut duit hilang, tuh kemain rajin tuh, kot tak takdenya rajin, saka rajin p keluor jalan-jalan.. hahaha..

Benda nih sebenornya aku tak tau apa nama dia, aku tengok channel 707 Crash My Kitchen, tuh dok ngikot tuh.. resepi simple je

3 biji telor, 2 cawan susu, pepper & salt (kacau)
Roti
Sayur-sayuran (bayam, rocket, lada banggala, lettuce, bawang, olive ect) apa-apalah sayur mayur yang ada

Aku tengok dia buat gaya macam nak buat bread butter pudding tuh, carik2 roti, pastu layerkan sayor, cheese, ulang semula sampai habis tuangkan susu.

Aku pulak kerat roti 2 bahagian, celup dalam bancuhan telor dan susu tadi letak dalam loyang yang dah dilenserkan dengan butter, pastuh layerkan sayur mayur anda, tarok cheese, ulang semula roti, sayor, cheese, sampai habis, balance susu tadi tuang semua dalam loyang, masokkan dalam oven bakar sampai 45 minit..

Cik Lelabah aku tuh kemain suka makan-makan gini, kenyang pon ya *selamat aku tak yah mikir nak masak lauk nasik bagai* hahahah..



Hat nih pulak petang tuh saja-saja le buat simple mug cake, hahaha.. benonya aku nih stress dok mikir duit hilang, kemain menyibukkan diri..

Bahan-bagan
1 cawan/mug
4 tbsp cake flour (aku bantai jah pakai tepon gandom, ke sama?) hahaha
4 tbsp gula
2 tbsp serbuk koko
1 biji telor
3 tbsp susu
3 tbsp minyak sayor
vanila esen
3 tbsp choc chip (optional)
1 teaspoon peanut butter (optional)

Bahan kering masokkan dalam mug, gaul rata
Masukkan telor kacau lagi, masukkan susu, minyak dan vanila kacau lagi sampai rata.

Kalau suka masukkan choc chip.

Masukkan mug dalam microwave masak 3 minit on 1000 wats. Biarkan sejuk dalam 2 minit, siap untuk dingap!!

Mampos melimpah ruah tabor icing sugar.. hahahahaha







No comments: