Thursday, January 26, 2012

Sambal Tumis Ikan Bilis



Korang suka tak sambal ikan bilis?. Aku tak berapa nak suka sangat, aku lagi suka yang hat garing, krup krap krup krap, sedapp!!. Arwah mak memang rajin buat sambal tumis ikan bilis sebab abang aku memang favorite dia sambal ikan bilis nih, aku pon hantu sambal jugak, tapi sambal sotong udang ayam bukan ikan bilis.. Tapi sejak-sejak dah kawen nih kalau makan sambal ikan bilis ada petai, waaaa menangkap!!. Okeh hat tu suka!!.

Sekarang nih kalau buat sambal ikan bilis, sambal daging bukan sebab nak makan sangat, sebab jauh didalam hati aku amat merindui masakan mak.. Mak rajin melayan aku nak makan apa.. Sejak setahun dua kebelakangan ini je aku dah tak mintak apa-apa kat dia, kami berhubung melalui hati kot!! hahaha.. Ada sekali tu aku teringin nak makan bayam goreng, tapi tak dapat, bukan la tak dapat sebab takde, sebab masa tuh aku sebok sangat-sangat, suami pon sebok, pastu dia pos aku rumah mak sebab dia outstation, balik umah mak aku tengok mak masak sayor bayam.. huwaaaaa.. gila menanges ko makan.. keekekeke..

Berbalik kesah sambal tumis tadi, kalau buat aku suka makan dengan roti, nasik tak berapa suka sangat.. Aku sebenarnya ralat jugak, tak sempat nak ambil resepi-resepi mak, yang aku tau apa aku nak semua mak buatkan.. Padanlah muka aku kan.. Tapi yang selalu aku ingat mak cakap, nak masak sedap kene murah hati, jangan kedekut, bawang kena lebih, bawang putih jangan lebih lengkuas halia pon jangan lebih.. Aku kalau masak, google resepi, tengok balik, apa perlu aku tambah aku tambah apa yang tak perlu aku tak buat, berdasarkan apa yang mak aku cakap tuh ler.. jadik le..

Resepi Sambal Tumis Hentam Saja Style aku
Ikan Bilis
Cili kering
Bawang Merah
Bawang Besar
Belacan
Air asam jawa
Gula/garam

Bawang merah, bawang besar dan belacan tumbuk, giling atau blender, dulu aku selalu tumbuk, menanges-nanges tumbok bawang!! Sekarang no no no, sila blender sajork!!.

Kuali kasik betol panas, panaskan minyak, pastu tumis bawang dan belacan tadi, sampai naik bau masukkan cili kering, masak le sampai pecah minyak, lepas tuh masukkan air asam jawa, kecikkan api, masak lagi, rasa la, aku selalu buboh secubit gula, gantikan ajinamoto, garam tak bubuh sebab ikan bilis dah masin, matyla nanti masin pahit!! kekeke..

Ok tuh je, masak le sampai rasa dah masak... *mampos resepi ntah hape-hape* hahahaha... takde la, dah masok air asam jawa tadi, aku selalu tabah air sikit, pehtu tengok le, api kecikkan bebetoi, tunggu dia kuah dia pekat.. kekekee..



2 comments:

AdanyaKauUntukku said...

akak pun suka yang garing
kat rumah tu kalau ada ikan bilis
mesti akak goreng pastu simpan dalam bekas

kalau lapor
masak nasik...
taruk kicap
makan ngan ikan bilis...
nikmatttttttt

nizamsani said...

tak ada petai.